Vi-skriver-det-selv-fejlene

I behøver ikke hjælp fra en kompetent tekstforfatter, for alle og enhver kan jo skrive…og desuden kender I bedst selv indholdet?

Jeres klassiske “Vi-skriver-det-selv-fejl”:

  1. I har selv rettet teksten så mange gange, at den nu for alvor er blevet indforstået.
  2. I har fyldt alt for mange fagbegreber på, for at vise, hvor dygtige I er (overfor nogen, som alligevel ikke er målgruppe for denne tekst).
  3. De mest basale forudsætninger for at forstå helheden er druknet.
  4. Teksten er opbygget kronologisk (eller komponeret efter en teknisk logik), som ikke fanger den vigtige læser og taler alle ihjel.
  5. For mange kokke har været ind over teksten, og den er nu blevet et hjemmestrikket patchwork, der har mistet sit oprindelige flow, musikalitet og nerve.
  6. I benytter lige lejligheden til at fremføre alle mulige andre kæpheste, der ikke er relevante for netop dette budskab.
  7. I fortæller direkte historier, som er mest teknisk korrekte, istedet for at finde den lille skæve fortælling, som indirekte skaber en følelse af større forståelse hos læseren.
  8. I tænker, at den nye, unge praktikant kan skrive den smule tekst til jeres hjemmeside, så det kan få et ungt og friskt udtryk, mens hun lærer jeres virksomhed bedre at kende. Og så er det jo næsten gratis?

Hvordan jeg arbejder for jer:

  1. Jeg er de friske, kompetente øjne, der både læser, hvad I prøver at sige, og samtidig kan se, hvad der mangler.
  2. Jeg forstår fagbegreberne og kan oversætte budskabet uden at sætte fagligheden over styr.
  3. Fordi jeg selv er ekstern, kan jeg gennemskue, hvilke informationer som selv den bedst kvalificerede læser ikke kan forstå på forhånd.
  4. Jeg researcher, så jeg kan begynde teksten med noget, der aktiverer følelser og interesse hos præcis den type person, I gerne vil have til at læse.
  5. Jeg kan give teksten et helt nyt, musisk flow, som også rummer alle de senere rettelser.
  6. Jeg interviewer de relevante videns personer for at finde en prioritering af, hvad der er det centrale budskab, og hvordan det bedst kan formidles, så teksten også får en dybde af relevante detaljer med.
  7. Mine tanker er ikke låste af jeres virkelighed, og jeg kan spille ind med billedskabende abstraktioner på jeres egne historier, som giver flere lag til betydningen.
  8. Vi lever i en online virkelighed, hvor førstehånds indtrykket altid ligger på en hjemmeside. Jeg er de erfarne øjne udefra, der kan se igennem både den enkelte tekst og den samlede komposition.

 

Hvis I er i tvivl om, hvad strategisk storytelling kan gøre af forskel, så tænk på, hvordan danskere i 100-vis af år har troet på, at København blev grundlagt af biskoppen Absalon. Men helt nye fund viser, at der har ligget en endnu ældre by lige under Rådhuspladsen, som overleveringerne har glemt i over 1000 år! En stærk historie kan være så magtfuld, at den kan overstråle selve virkeligheden – på godt og på ondt.

Al god historiefortælling bør udføres samvittighedsfuldt og af ansvarlige, kvalificerede kræfter.